Celoročné pneumatiky na SUV? Kompromis alebo adekvátne riešenie v čase, kedy sa každý rok stretávame s miernejšou alebo takmer žiadnou zimnou sezónou? AutoBild otestoval sedem celoročných pneumatík v rozmere 235/55 R19 a výsledky testu hovoria jasne. Celoročná pneumatika už nemusí byť považovaná za kompromis, ale za jasnú voľbu pre určitú skupinu vodičov.
Test siedmich celoročných pneumatík to jasne dokazuje. AutoBild do testu zaradil pre porovnanie tiež čisto zimnú a čisto letnú pneumatiku, ktoré testoval podľa rovnakých pravidiel. Jedna vec je zrejmá. S celoročnou čisto zimnou pneumatikou môžete jazdiť celý rok s dávkou kompromisu, ale nie s čisto letnou pneumatikou. Priľnavosť letnej pneumatiky sa totižto dramaticky znižuje na snehu a ľade, stáva sa naozaj životu nebezpečnou. Príkladom je rozdiel medzi najhoršou celoročnou pneumatikou od čínskeho Gripmaxu s brzdnou dráhou 28,5m z rýchlosti 50 km/h do pokojového stavu a letnou pneumatikou, ktorá sa zastaví až po hrozivých 62,5 metroch z tej istej rýchlosti.
Všetky novo zakúpené zimné aj celoročné pneumatiky musia mať nielen staré a bezvýznamné označenie M + S, ale aj alpský symbol (piktogram Horského štítu s vločkou). Výrobca nesmie označiť týmto symbolom pneumatiku, kým neprešla tzv. Snehovou skúškou, ktorú pôvodne zaviedol úrad pre cestnú dopravu v USA a Kanade. Bez tejto značky nie je pneumatika vhodná pre zimné obdobie. Absolvovanie skúšky nie je príliš ťažké. Ale prinajmenšom je to lepšie ako vôbec žiadny test, ako tomu bolo u označenia M + S po mnoho desaťročí. Každý výrobca pneumatík vtedy mohol toto označenie použiť takmer ľubovoľne a môže to urobiť aj dnes. Všetky testované celosezónne pneumatiky nesú symbol Alpine. Sú teda považované za plne zimné pneumatiky.
Víťaz Vredestein Quatrac 5 dostal od AutoBildu označenie "príkladný" a v tomto testovacom rozmere je to najlepšia voľba v konkurencii ďalších šiestich značiek. Pokiaľ chcete naozaj používať pneumatiky na snehovú pokrývku, do dažďa, aj na rozpálený asfalt. Kúpou tohto dezénu budete mať zaistený výkon a priľnavosť letnej pneumatiky na suchom či mokrom asfalte, ale aj výborný výkon v zime na zasneženej vozovke.
Z testu Vredestein Quatrac 5 vzišiel ako víťaz s najlepším jazdným výkonom za všetkých poveternostných podmienok. AutoBild vyzdvihol presné správanie pri jazde, krátke brzdné dráhy na mokre i na suchu. Je to výborný pomer medzi cenou a výkonom bez nutnosti prezúvania počas sezón.
Francúzsky Michelin CrossClimate + oslnil najmä všestrannou športovou a dynamickou jazdou. Ponúka precízne správanie pri jazde predovšetkým na suchej vozovke, bezpečné brzdné dráhy v lete aj v zime a veľmi úsporný valivý odpor. Prémiový Michelin patrí medzi drahšie pneumatiky, ale tu to má svoje opodstatnenie predovšetkým pre milovníkov športovej rýchlej jazdy, kde kvalita hrá svoju nezanedbateľnú úlohu.
Ďalší zo zástupcov prémiového segmentu Continental AllSeasonContact sa umiestnil vďaka dobrému výkonu na tretej priečke. Oproti Michelinu nejazdí tak dobre na suchom povrchu v letných podmienkach, ale v zime je výkonom takmer na úrovni čisto zimných pneumatík pri jazde na snehu. Dezén má výborný výkon pri manipulácii na mokrej vozovke a komfort pri jazde s malým valivým odporom. Zo slabých stránok AutoBild uvádza nedotáčavosť pri jazde na suchom povrchu. Vyslúžil si známku "dobrý".
Dezén | Vybrať e-shop | Hodnotenie AutoBild |
Sucho | Mokro | Sneh | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vredestein Quatrac 5 | príkladné | 2+ | 2+ | 2+ | ||
Michelin CrossClimate+ | príkladné | 1- | 2 | 2 | ||
Continental AllSeasonContact | dobré | 2 | 2+ | 1 | ||
4. | Goodyear Vector 4Seasons 2 | dobré | 2 | 2+ | 2- | |
4. | Nokian WeatherProof | uspokojivé | 3+ | 2- | 1 | |
6. | Falken EuroAll Season AS210 | uspokojivé | 2 | 3+ | 2 | |
7. | Gripmax Status AllClimate | neodporúčané | 2- | 4- | 3 |