Test zimných pneumatík 215/55 R17 Autoklub ČR 2019

29.10.2019

Unikátny test Autoklubu Českej republiky 2019 má niekoľko špecifík. Jedným z nich je testovacia vzorka, do ktorej zaradili komisári len samé ekonomické značky. AČR je okrem toho jediná organizácia, ktorá testuje pneumatiky na strmom kopci. Práve tam sa najlepšie odhalia slabiny v trakcii na snehu. Komu táto disciplína pomohla k víťazstvu? Dozviete sa ďalej v článku.


Porovnanie, ktoré odhaľuje silné a slabé stránky vybraných dezénov


Český autoklub si dáva tradičný cieľ: priblížiť vodičom vlastnosti vybraných pneumatík v hraničných situáciách, aby získali komplexný obrázok o prednostiach alebo slabinách jednotlivých modelov. Testy prebiehajú v tvrdých zimných podmienkach na úpätí Álp, v malebnom švajčiarskom meste Ulrichen. Vo výške 1 346 metrov nad morom sa nachádza na valcovanej snehovej rovine letisko, kde sa testuje napríklad bočná priľnavosť alebo správanie sa vozidla pri brzdení. Možno vás prekvapí, že sa testuje hlavne po zotmení. Ideálne teploty pre testovanie zimných pneu sa totiž pohybujú medzi -2 až -15 °C, ktoré panujú hlavne v noci. Ďalším dôvodom sú slnečné lúče, ktoré spôsobujú mäknutie snehu a výrazne menia podmienky testovania.


Ako prebieha meranie?


Skúšobní komisári snímajú pomocou špeciálnych prístrojov a GPS záznamov jazdné dráhy jednotlivých pneumatík. Ľahko potom určia hodnoty brzdenia na snehu so zapnutým ABS, záber, akceleráciu so zapnutým ASR alebo ovládateľnosť na snehu do kopca. Okrem objektívneho testovania je súčasťou známky aj subjektívne hodnotenie licencovaných jazdcov, ktorí anonymne hodnotia správanie plášťov na škále 0 až 10. Ako testovací automobil komisári zvolili Volkswagen Tiguan.


Obstojí český bestseller?


Vo výberovej vzorke nenájdete ani jednu prémiovú značku. Autoklub ČR zdôvodňuje absenciu drahších modelov orientáciou Čechov na lacnejší segment pneu. Ekonomická Barumka je podľa Libora Budína, manažéra Road Safety Autoklubu ČR, prvou voľbou českých vodičov, aj preto bola vybraná ako referenčná pneumatika s indexom 100, podľa ktorej sa porovnávajú ostatné.


Ako vzniká hodnotenie


Víťaz bol určený na základe výsledkov v pätnástich rôznych disciplínach, ktoré boli rozdelené do 3 kategórií podľa testovaného povrchu. Test brzdnej dráhy, akcelerácia a ovládateľnosť vozidla v zimných podmienkach prebehol s predstihom v januári 2019. Na zvyšné disciplíny na mokrom a suchom asfalte došlo na jar 2019.


Prvé miesto:

Barum Polaris 5

Novinka zimy 2018/2019 získala náskok najmä v disciplínach na mokrej vozovke. Okruh na dráhe 1 823 m prešla o 1,3 sekundy rýchlejšie ako druhá Toyo. Ďalšie víťazstvo pridala v priečnom aquaplaningu. Jej priemerné zostatkové priečne zrýchlenie bolo 3,06 m/s². Disciplíny na suchom asfalte jej už toľko nesadli. V brzdení s ABS bola dokonca najhoršia. Zastavila až po 51,8 metroch, ale aj tak to stačilo na tretie miesto. Na snehu skončila druhá, keď zabodovala solídnym záberom v kopcovitom teréne, ktorý sme spomínali v úvode. V priemernej vzdialenosti potrebnej na dosiahnutie rýchlosti 20 km/h bola s hodnotou 9,49 m dokonca prvá.


Barum Polaris 5 je česká klasika a najpredávanejší zimný dezén, ktorý nenadchne ani neurazí. Považujeme ho za to najlepšie, čo môžete z tohto výberu mať.

Vybrať e-shop

Juhokórejská značka sa radí medzi najväčších výrobcov pneu na svete a ako originálnu výbavu ju pre svoje vozidlá volia napríklad automobilka Kia alebo Hyundai. Nestáva sa často, aby na umiestnenie stačilo 3x štvrté miesto. Striebornú pozíciu si tento dezén zaslúžil paradoxne len vyrovnanými výkonmi. V žiadnej disciplíne vyložene neprepadol, ale ani nezažiaril.


Kumho WinterCraft WP71 predstavuje chytrú strednú voľbu, ak netrváte na prémiovej kvalite a zároveň sa radšej vyhnete budgetovej značke.

Vybrať e-shop


Tretie miesto:

Kormoran Snow

Značka Kormoran vyrába obutie od roku 1967. V súčasnej dobe patrí do koncernu Michelin, ktorý poľskú spoločnosť kúpil v roku 1995. Vodiči si plášte z Olštýna pomerne rýchlo obľúbili pre nízke obstarávacie náklady a obstojnú kvalitu či bezpečnosť jazdy. Akoby poľskí vývojári tušili, že k úspechu v českom teste stačia vyvážené vlastnosti v pásme šedého priemeru. Dezén Snow predviedol slabšiu stabilitu, na mokrej a suchej vozovke to tiež nebola žiadna paráda. Len na snehu si pripísal pár plusových bodov navyše. Keď to ale sčítame a podčiarkneme, vyjde nám z toho veľmi tesná bronzová priečka s celkovým hodnotením 97,9. Len o dve desatiny zaostali japonské pneu Toyo.


Cena, cena a zase len cena. To sú hlavné výhody pneumatík Kormoran Snow. Je to pre vás ale dostatočne silný argument na ich kúpu?

Vybrať e-shop


Tabuľka s výsledkami testu


výsledky v [%] (percentuálne porovnanie s referenčnou pneumatikou)

Dezén Vybrať e-shop Hodnotenie
Autoklub ČR
Sucho Mokro Sneh
Barum Polaris 5
 

100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 %
Kumho WP71 WinterCraft
98,3 % 99,4 % 96,7 % 98,7 %
Kormoran Snow
97,9 % 99,2 % 94,9 % 99,8 %
4. Toyo S954 Snowprox
97,7 % 101,6 % 99,7 % 92,0 %
5. Firestone Winterhawk 3
97,6 % 100,2 % 99,1 % 93,5 %
6. Laufenn I-FIT LW31
95,3 % 97,6 % 87,8 % 100,6 %

zdroj: https://www.autoklub.cz/146095-autoklub-testoval-zimni-pneumatiky/